Blandat

gamla loggan telekompaniet

07

Sep

2017

Telekompaniets historia

1997 – Telekompaniet startas första april

3 tekniker och 2 personer anställs på administration dag 1 och Björn ska sälja så pass många växlar att de ska få full beläggning. Talonger postas ut typ ”vill du köpa ny telefonväxel, ange dina kontaktuppgifter här” och telefonsamtal låter ungefär ”Vill du titta på ett alternativ till Televerkets telefonväxel och ansluta dig till de nya möjligheterna som ISDN-DUO innebär?” Första bokslutet lämnas in redan 30/6 samma år med 965 000 i omsättning och 50 000 kr i vinst

1998 – ”Ett Nät”

Telekompaniet blir bland de första för att blanda data och telefoni i ett och samma datanät. ISDN-Routrar används för att lyckas sammankoppla telefoni och internetsurf. Först i Sverige. Det fungerar perfekt ända tills millenieskiftets internetannonsering med automatiska uppdateringar slår igenom och varje sådan blir en ny uppkopplingsavgift för våra kunder.

1999 – Produktnyheten är IP-telefoni

Tillsammans med en leverantör, är vi först att sköta sin anknytning och växel från datorn. Vi levererar första generationen ”IP-Telefoni”, och lär oss snabbt känna kunderna som har nyttan av tekniken. Samma år måste alla ej millenniesäkrade växlar bytas, marknaden fullkomligen exploderar. Det unika med ”Ett Nät” och ”IP-Telefoni” gör att vi får många beställningar. Vi har växt oss så stora att vi flyttar till nya ljusa lokaler

2000 – Teknikskiftet

Leverantörer har sett Telekompaniet vinna kundförtroende och väljer att gå in på IP-telefoni. Felsatsningar gör att många försvinner under året och nästkommande år. Vår största leverantör, DORO satsar fel och väljer att under året sluta distribuera telefonsystem. Innan dess har avtal skrivits mellan Telekompaniet och  Panasonic Nordic och Ascotel (idag Mitel) Vi blir snabbt marknadsledare på båda fabrikaten.

2001- Cable Guy

Separeras byggnaden av datanät i ett eget bolag Svenska kabelkompaniet eller ”Gableguy” och sysselsätter 3 personer under 3 år, tills alla våra kunder har datanät. Efter det slås verksamheten ihop med Telekompaniet.

2002 – Sveriges största Panasonicleverantör

Vinner vi utmärkelsen ”Sveriges största Panasonicleverantör” och bibehåller titeln under de 11 år som den utdelas.

2004 – DiTT Panasonic-Center

Behöver Panasonic en ytterligare återförsäljare i söderort Telekompaniet omfrågas då vi som en av Europas största installatörer har kompetens. – Data IT och telelösningar AB bildas i ett systerbolag  till Telekompaniet. Lösningen svarar mot japanernas behov under nästa 3-årsperiod, då även dessa verksamheter slås samman.

2005 – DUO-döden

I december dyker de första ryktena upp at ISDN är på utdöende till fördel för SIP, nyutvecklat protokoll för skriven och talad kommunikation över IP. Vi bygger vår kunskapsbas snabbt, hittar en nystartad samarbetspartner i Skåne som heter Telavox som senare ska visas blir störst i Sverige på just SIP. MigraX är en pionjär inom nätverkskomponenter vilken vill vara med och utveckla svenska marknaden.

2006 – Första SIP-växeln

Ascotel lanserar A150, den första SIP-växeln, och vi installerar den först tillsammans med Telavox. Först på marknaden igen, och det visar sig ta nästan 10 år innan majoriteten av telefonväxelleverantörerna lär sig att få till samtalskvaliteten över internet.

2007 – iPhone

Iphone lanseras och fokus försköts från företagslösningar till smartphonen och mobilväxellösningar började utvecklas. Telekompaniet hade en stark kundkrets med SIP-telefoni.

2008 – Mobila växeln

Telekompaniets överraskas tillsammans med hela växelmarknaden, operatörerna satsar själva med mobilväxelfunktioner.

2009 – Telekompaniet bantar

Telekompaniet startar året med 16 anställda vid årets början blir 6 st vid årets slut.

2010 – Rebirth

Storsatsning för Telias ISDN-DUO-kunder börjar. Björn vill anställa en duktig säljare och Jonathan vill bygga en säljavdelning och förändra verksamheten från burksälj och brandsläckning till ”partner för kommunikationstjänster”. Vid årets slut består säljavdelningen av 6 personer och både Anders och Dan som fick sluta 2009 är återanställda.

2011 – Bygger vidare på framgångshistorien föregående år

En sommarjobbare letar fram 3000 st ISDN kunder som blir de företag vi uteslutande bearbetar kommande åren. Vid årets slut består säljavdelningen av 14 st säljare och omsättningsrekord på dryga 20 mkr.

2012 – Varje början har ett slut

De tre bästa säljarna säger upp sig och går till en konkurrent, vi försöker fylla deras luckor med nya rekryteringar. Vid årets slut har vi hittat Theodor och säljavdelningen består av 5 st personer.

2013 & 2014 – Supportens år

Efter att ha fokuserat på att sälja och få fart fokuserar vi nu på att öka kvalitén på supporten genom värdegrunder, processer och rutiner.

2015 – Året allt händer

ISDN stängs ner och Telekompaniet blir egen operatör i Telias mobilnät och erbjuder nu en egen molnväxel och tar över operatörstjänsterna hos de flesta av våra kunder. Fokus från sälj är att säkra upp kundnöjdhet och förädla befintliga kunder till att vara/bli nöjda med de tjänster de har hos oss för att vilja ha fler och rekommendera oss för andra. Support omstruktureras med all fokus på snabb och korrekt service med bra återkoppling. Från tidigare 4 olika avdelningar är vi numera två. Sälj och kundtjänst. Det ska vara enkelt att vara kund hos oss. Alla mail och telefonsamtal till oss går till kundtjänst som ska göra sitt yttersta att hjälpa kunderna med enkla ärenden direkt utan att behöva koppla samtalet till någon annan.

2016 – Fortsatt fokus på tjänster

Utöver operatör för telefoni ökar vi tjänsteutbudet till fiber, office365 och nätverkskomponenter som tjänst. Fortsatt fokus på att befintliga kunder ska vara/bli så pass nöjda att de vill utöka samarbetet med oss på fler tjänste-områden. De nya tjänsterna står vid årets slut för 30% av vår omsättning på 19 mkr.

2017 – Våra befintliga kunder blir Telekompisar, fler företag kanske förtjänar att vara nöjda?

Telekompaniet slås ihop med NetConnect och Complete Office. Det innebär att deras kunder kan få fler bra tjänster från Telekompaniet men också att Telekompaniets kunder nu kan få hjälp med skrivare till fasta priser och IT-drift av servermiljöer och klientdatorer. Senaste åren har vår tidigare kärnverksamhet (kundplacerade växlar) minskat och vi funderar kring vad vi är duktiga på och vilka kunder som kan vara intresserade av vår spetskompetens. Affärsplanen justeras nu till: 2 fokusområden:
1. Befintliga kunder: ska vara/bli så pass nöjda med de tjänster de har från oss att de ska vilja byta till oss på fler områden
2. Speciella nykunder: stora företags contact-center (facebook), nästa generations hotell och vårdmottagningarnas utmaningar med tillgänglighet.

No Comments

Post A Comment